אב טיפוס – איך עושים זאת נכון?

רעיון הוא דבר נפלא אך גולמי. כדי שיזם יצליח לפתח את הרעיון שלו למוצר סופי שנמכר היטב ומועיל לאנשים רבים יש לעבור תהליך פיתוח מוצר, שבמסגרתו מאפיינים את המוצר ומעבירים אותו מהראש שלכם אל עולם המציאות. לא ניתן להשלים את המסע הזה מבלי לעבור דרך שלב קריטי – יצירת אב-טיפוס.

מהו אב-טיפוס (פרוטוטייפ)?

אב-טיפוס, או פרוטוטייפ (prototype) הוא דגם, מודל או יחידה אחת מן המוצר המבוסס על הרעיון שלכם. הוא נבנה לצורך בדיקת הקונספט, העיצוב או תהליך הייצור של המוצר שלכם. אולי זה נשמע לכם שולי, מכיוון שמדובר ביחידה אחת בלבד, אך זהו למעשה שלב בעל חשיבות עליונה. האב-טיפוס מאפשר לכם לערוך בדיקות וניסויים, לחוש את המוצר, להפעילו ולוודא שהרעיון שלכם אכן ישים וניתן להפיקו באופן מוצלח. הוא מספק לכם מידע רב נוסף אודות המוצר שלכם והזדמנות לתקן טעויות בתכנון המוצר ובעיצוב שיכולות לחסוך לכם מפחי נפש ועלויות מיותרות בהמשך. פעמים רבות, אב-טיפוס מוצלח קובע את עתידו של המוצר ואת מידת הצלחתו מאוחר יותר בשוק.

פיתוח אב-טיפוס

בשלב הראשון, במסגרת תהליך אפיון מוצר, צוות פיתוח המוצר יחליט איזה סוג של אב-טיפוס מתאים ביותר למוצר שלכם, בהתאם לשלב תהליך פיתוח המוצר. קיימים סוגי אבות-טיפוס שונים, וכל אחד מהם מתאים לצרכים אחרים. האב-טיפוס יכול להיות דגם נאמן לתכנון הסופי של המוצר, שדרכו תוכלו להתרשם ממראה המוצר הסופי.

אב-טיפוס שהוא הגרסה הראשונה של המוצר שנוצרה על פי רעיון היזם נקרא אב-טיפוס מסוג אלפא. לרוב, אב-טיפוס אלפא אינו מתוכנן להיות גרסה מושלמת של מוצר פועל ומוכן, אלא הוא גרסה ראשונית שמספיקה כדי לערוך את הבדיקות שמעוניינים לבצע. באמצעותו ניתן לבדוק אם כל האלמנטים, התכונות והאספקטים העיצוביים אכן ניתנים לביצוע ומתאימים למציאות. בשלב זה מחליטים מה לפסול וממה להיפטר, ועם מה להמשיך הלאה ולשפר. לאחר ההחלטות אפשר להמשיך ולהפיק אב-טיפוס מסוג ביתא. גם אב-טיפוס זה עדיין לא יהיה מוצר מושלם ומוכן לשוק, אך יהיה קרוב יותר לגרסה מתפקדת במציאות ויאפשר להבין טוב יותר איך תראה ותפעל.

מדובר על תהליך מתמשך – בכל שלב בוחנים את האב-טיפוס, ואז מחליט צוות הפיתוח ביחד איתכם אילו שינויים יש צורך לערוך במוצר. ברוב המקרים ייוצרו מספר אבות-טיפוס כתוצאה מההחלטות על שינויים של צוות התכנון, כאשר הצוות לומד, מיישם את הנלמד, מפיק לקחים ומשפר את המוצר מגרסה לגרסה.

בניית אב טיפוס

ייצור אב טיפוס בטכנולוגיות דיגום מהיר

בנוסף להחלטה איזה סוג דגם להפיק, כדי לייצר אב-טיפוס יש להחליט גם באיזה קנה-מידה ומאילו חומרים ייוצר. יש להכין שרטוטים דו-מימדיים ותלת-מימדיים שלו (שהיום מתבצעים באופן ממוחשב) כדי שניתן יהיה להעביר לצוות הייצור במדוייק את כל הנתונים והדרישות מהאב-טיפוס.

כאשר אנו נמצאים לפני ייצור אב טיפוס, אין לנו עדיין קווי ייצור מוכנים לייצור המוני, את הכלים והמכונות הנדרשות ואת כח האדם המלא הנדרש לייצור. לכן בדרך כלל מייצרים את האב-טיפוס בטכנולוגיות דיגום מהיר, המאפשרות ייצור מהיר של יחידה אחת, כמו אלה שבהן משתמשים ליצירה מהירה של מודל קנה מידה של חלקים או מערך פיזי של חלקים מנתוני תלת מימד בתכנון בעזרת מחשב (CAD). אחת הטכנולוגיות המתקדמות שעושים בה כיום שימוש רב ליצירת אב-טיפוס הוא טכנולוגיית ייצור תוספים (AM – הדפסה תלת-מימדית), שהיא מושלמת להכנת אב-טיפוס מכיוון שהיא מוזילה מאד את עלויות הייצור ומאפשרת לקבל יחידת מוצר תוך זמן קצר מאד יחסית.

אילו בדיקות ייערכו לאחר בניית אב-טיפוס?

ישנן מספר סוגי בדיקות שניתן לבצע באב-טיפוס של מוצר. אבות-טיפוס פונקציונאליים בודקים אם המוצר פועל כמתוכנן על ידי הדמיית השימוש בו. אב-טיפוס קונספטואלי נותן מושג על איך המוצר אמור לפעול, מבלי לפרט יותר מדי בנושא העיצובי. אב-טיפוס שנבדק עבור שימושיות בודק עד כמה קל לאנשים להבין ולהשתמש במוצר או בשירות. בנוסף, בודקים אם האב-טיפוס הולם את המפרטים המפורטים במסמכי עיצוב, האם הוא פועל בהתאם למפרט העיצוב כאשר משתמשים בו והאם כל אמצעי ההפעלה (כפתורים, מתגים, וכו') פועלים כפי שרצינו.

בדיקת עומס מבררת את רמת הביצועים של המוצר תחת עומס רב מסוגים שונים – משקל, כמות, זמן, וכד'. בדיקת אינטגרציה נעשית כדי לבדוק את ההתאמה והשילוב בין חלקיו השונים של המוצר, ומטרתה להבטיח שכל חלק יעבוד באופן חלק ומושלם עם כל החלקים האחרים כך שהמוצר יניב את התוצאות המקוות. כאמור, נבדק גם כמה קל או קשה להשתמש במוצר, מה מידת נוחות השימוש בו, האם העיצוב מתאים לפעולות או מפריע להן, ועוד.

אב-טיפוס ככלי מכירה וגיוס משקיעים

כאשר משלבים את המידע שנאסף מתוצאות כל הבדיקות ותיק המוצר שנוצר על ידי צוות הפיתוח, יחד עם פטנט שהוצא עבור הרעיון (רמת provisional מספיקה), ניתן להוכיח כי הרעיון שלכם אכן מתאים להפקה כמוצר למכירה. האב-טיפוס יכול לשמש כאמצעי מצויין לגיוס משקיעים במוצר שלכם, או, אם אתם מעדיפים, למכור את הרעיון. המשקיעים, בעלי-המניות בחברה או הקונים הפוטנציאליים יכולים לראות ולהרגיש את המוצר שלכם בעזרת האב-טיפוס, להיווכח במו עיניהם שהרעיון שלכם יכול להתקיים כמוצר אמיתי ולתרום להם ולקהלים מתאימים. אין כמו אב-טיפוס מרשים למראה שמפתיע לטובה את המשקיע ומגדיל את המוטיבציה וההתלהבות שלו מהשקעה במוצר. האב-טיפוס גם מוכיח שנעשה תהליך תכנון ופיתוח מוצר מלא, שבוצעו כל השלבים הנדרשים ושהמשקיע או הקונה מקבל מוצר מוגמר ולא "חתול בשק".

לסיכום, פיתוח אב-טיפוס אינו משימה קלה, אך היא הכרחית ומועילה מאד, משפרת את סיכוייו של מוצר להצליח בשוק ולהשיג לכם רווחים נאים. לכן חשוב לבצע את התהליך עם צוות מנוסה העובד בסטנדרטים הגבוהים ביותר ומסוגל למקסם את הפוטנציאל הגלום בייצור אב-טיפוס. פנו אלינו לייעוץ בנושא.

אנו עומדים לרשותכםפנו אלינו לייעוץ ומידע נוסף בנושא.

אב טיפוס