תהליך פיתוח מוצר – המדריך המלא

יש לכם רעיון נהדר? אז… איך מפתחים מוצר? 

פיתוח מוצר הוא תהליך מורכב המתחיל בהגיית רעיון חדש, ועובר שלבים רבים עד לקבלת המוצר המוגמר. בואו נעבור על השלבים בזה אחר זה כדי שתדעו בפני מה אתם עומדים במסגרת פיתוח מוצר חדש:

פיתוח מוצר – הכל מתחיל ברעיון

רעיונות טובים מניעים את העולם הכלכלי והעסקי, אך גם את העולם החברתי והתרבותי, את ההסטוריה האנושית ואת ההתפתחות הטכנולוגית. ישראלים ידועים בהיותם אנשים יצירתיים במיוחד, בעלי חשיבה מהירה, מחוץ לקופסה. נציגי אומות שונות בעולם באים לארץ כדי להתרשם וללמוד כיצד אנו מצליחים לראות את התמונה הגדולה, לזהות את הצרכים ולהמציא פתרונות שיענו עליהם באופן הטוב ביותר.

אך גם כשיש כל כך הרבה רעיונות משובחים דרושה עבודה רבה כדי להביא רעיון לכדי מצב של מוצר מוגמר או פתרון זמין ושמיש. הדרך שבאמצעותה אנו מגיעים למצב זה נקראת "תהליך פיתוח מוצר" – סדרת שלבי עבודה המסייעים לנו להגשים את הרעיון שלנו. רוצים להגשים את החלום שלכם ולהפוך אותו מרעיון למוצר? מוזמנים ליצור איתנו קשר, אנחנו כאן עבורכם.

שלב ראשון – בחינת הרעיון

רעיון מיוחד זה תנאי הכרחי, אך לא מספיק. יש לבדוק האם אכן יש צורך ברעיון שלנו, האם הוא שימושי ופרקטי, והאם יש לו היתכנות במציאות. לא משנה אם מדובר על פיתוח מוצר רפואי, פיתוח מוצר טכנולוגי, פיתוח אב טיפוס או פיתוח הנדסי – בכל תחום שהוא, ראשית יש לבדוק האם המוצר מתאים לקהל היעד ("סקר שוק"), והאם יש סבירות גבוהה שיענה על צרכיו של קהל זה. במידה והתשובות לשאלות אלו חיוביות, צפוי שאנשים יעשו במוצר שלכם שימוש נרחב כשיהיה מוכן, ייהנו ממנו, יעריכו אותו ואף יפיצו את שמעו בקרב חבריהם ומכריהם.

כדי להשיג את התשובות לשאלות הללו, עומדים לרשותנו כלים שונים. אם אינכם בטוחים בדיוק לאיזו אוכלוסיית יעד המוצר שלכם מתאים, יש לבצע פילוח אוכלוסיות כדי שתוכלו לתכנן, לעצב ולמתג את המוצר שלכם באופן מדויק. רצוי לבצע מחקר שוק בקרב אוכלוסיית היעד כדי לבדוק עד כמה גבוה צפוי להיות הביקוש למוצר בקרב אוכלוסייה זו ועד כמה הוא מעניין אותה או נחוץ לה.

מדוע חשוב לבצע סקר שוק ואסור לוותר על שלב זה?

זאת מכיוון שבכדי להפיק מוצר מן הרעיון שלכם תצטרכו להשקיע עבודה רבה, זמן וכסף. לא כדאי שתשקיעו את כל אלה במוצר שלא יהיה לו ביקוש, ושלא יימכר היטב עם יציאתו לשוק. אין טעם להשקיע ברעיון שאוכלוסיית היעד שלו אינו מאמינה בו ואינה מעוניינת בו. אם הקהל שלכם לא מאמין שהפתרון שלכם עשוי לעזור לו ולשרת אותו באופן משמעותי, אין למוצר שלכם היתכנות, ועדיף שתזנחו את הרעיון.

לעומת זאת, אם תגלו שהאוכלוסייה המיועדת להשתמש במוצר מביעה התלהבות מהמוצר שלכם כבר בשלב הרעיון, הדבר יכול להגביר את המוטיבציה שלכם לפתח אותו באופן האיכותי ביותר, יכול לסייע לכם לגייס כספי משקיעים עבור התהליך, ואף יכול לתרום מאד להתפתחות "בזז" – עניין מיוחד ושיח ער – סביב המוצר שלכם. בזז כזה סביר שיתרום למכירות טובות יותר של המוצר עם יציאתו לשוק.

שלב שני בתהליך פיתוח מוצר חדש – איפיון מוצר

בשלב זה מומלץ מאד לבדוק אילו מוצרים דומים נמצאים כבר בפיתוח ועומדים לצאת לשוק, או שכבר הוצעו למכירה. אם קיימים כבר פתרונות דומים מאד בתחום, אין אולי כדאיות בפיתוחו של עוד אחד כזה. אך אם ברעיון שלכם טמון חידוש אמיתי או שיפור משמעותי למשתמשים באיכות חיים, יעילות ואיכות עבודה, הנאה או בריאות, אולי תגלו שיש לכם "מכרה זהב" בידיים.

בשלב הזה תיערך גם בדיקה שתברר למה תזדקקו כדי להפוך את הרעיון שלכם למוצר מוגמר – אילו אנשי מקצוע יצטרכו להיות מעורבים? אילו כלים ומשאבים תצטרכו לשם הפיתוח? כמה זמן זה צפוי לקחת? כמה זה צפוי לעלות? וכד'. איסוף כל הנתונים הללו יחדיו נקרא "איפיון מוצר". אם תגלו שהרעיון שלכם מקורי ומובחן מרעיונות קודמים, כדאי בשלב זה לרשום אותו כפטנט, כדי שמתחרים לא יוכלו לגנוב לכם אותו ולעשות בו שימוש.

שלב שלישי – תכנון הנדסי

זהו השלב המרגש שבו הרעיון שלכם מתחיל לקרום עור וגידים, לצאת מהראש שלכם ולעבור לקיום בעולם האמיתי. בהתאם לאיפיון שאליו הגעתם בשלב הקודם, יוקם כעת צוות פיתוח הכולל אנשי מקצוע רלוונטיים – שרטטים ומהנדסים בדרך כלל.

תכן הנדסי
שרטוט תכני

אנשי המקצוע יבצעו חישובים, יערכו הדמיות, ישרטטו את כל פרטי המוצר וחלקיו, יפרטו את כל ההנחיות הטכניות להפקתו, יתכננו את הכלים והמכונות הנדרשות לשם כך, ייצרו מודלים בתלת מימד של המוצר, ויכינו מכל אלה את מה שקרוי בשפה המקצועית "תיק מוצר" – כלל המידע הדרוש כדי להפיק את המוצר באופן המיטבי מתחילתו ועד סופו. לעיתים בשלב זה נערכים מספר ניסויים או בדיקות כדי לוודא שהתכנון נכון ומתאים.

בעקבות תוצאות הבדיקות, יש לעיתים לערוך תיקונים ושיפורים במוצר ותכנונו. על צוות הפיתוח שלכם מוטל גם לוודא שהמוצר שלכם עומד בכל תקני הבטיחות הנדרשים, מתאים לאחסון וקל לשינוע לנקודות מכירה.

שלב רביעי – עיצוב המוצר

גם אם המוצר שלכם כבר תוכנן כך שהוא עובד מצויין, אין זה סוף הסיפור. השלב הבא הוא כאמור "עיצוב מוצר". כעת יש לקחת בחשבון גם פרמטרים כמו נוחות למשתמש, הנדסת אנוש, חוויית תפעול טובה, וכן – גם את המימד האסתטי, ולשפר את המוצר עד כמה שאפשר מבחינות אלו. בימינו כל רוכש של מוצר באשר הוא מצפה לחוויית משתמש מיטבית, ולכן פעמים רבות שלב זה יחל במקביל לשלב הקודם ובשיתוף פעולה עם הצוות ההנדסי.

כמובן שהצד האסתטי של המוצר שלכם אינו הצד החשוב ביותר, אך הוא בהחלט תורם להצלחת המוצר ולכח המשיכה שלו (קחו את היסטוריית עיצוב המוצרים של חברת אפל כדוגמא). מעצב המוצר ייבחן את תיק המוצר שהוכן על ידי צוות הפיתוח וינסה למקסם את נתוני המוצר שלכם מבחינת נוחות לתפעול, לאחסון ולתחזוקה. הוא גם יעצב אותו באופן שיהיה נעים לעין ואטרקטיבי.

מרעיון למוצר – בשעה טובה!

אין דבר משמח יותר מלידה מוצלחת, גם של מוצר. במיוחד לאחר תהליך הפיתוח הארוך, כאשר אתם אוחזים בידיכם או מתבוננים באבטיפוס של המוצר שהגיתם, זהו רגע של אושר גדול. היום קל יותר לפעמים להגיע לשלב זה, מכיוון שמדפסות תלת-מימד ומכונות מתקדמות אחרות מאפשרות הפקת אבטיפוס מהירה יותר שחוסכת הוצאות רבות ומקצרת שלבי הכנה. זה הזמן לערוך את הבדיקות האחרונות, לשפר פה ושם מה שצריך, ויאללה – לשוק!

אם עשיתם את הבדיקות הנכונות לכל אורך התהליך, לא דילגתם או חיפפתם אף שלב ונעזרתם באנשי מקצוע טובים ומסורים, סביר להניח שהמוצר שלכם יתקבל בזרועות פתוחות ויימכר כמו לחמניות חמות. פנו אלינו, ונשמח לסייע לכם בכל התהליך, להביא את הרעיון שלכם להגשמה באמצעות מומחי פיתוח המוצר שלנו.

בהצלחה!

תהליך פיתוח מוצר